AlexanderPeters.nl

bloggerdeblog!

Geplaatst op: 4 January 2009 | Geen reacties
Van de coffee-at-central-perk redactie

Half december ben ik naar een paar daagjes naar New York geweest. M’n vader ging daar naar een symposium en ik kon mooi mee.

Dag 1

We vetrokken ‘s middags vanaf Schiphol met KLM. Ik herinnerde me altijd dat vliegtuigvoer niet te eten is, maar het smaakte prima. Er zit een scherpmje in de stoelen met de laatste films en serieus dus die 8 uur zijn zo voorbij. Eenmaal aangekomen op JFK konden we meer dan 2 uur (!) wachten in de rij voor de douane. Een ding is me duidelijk na een paar dagen NY, die lui hebben van procesoptimalisatie nog nooit gehoord. 4 hokjes open voor 2 vliegtuigen. Allemaal een vingeradruk, foto en een vraaggesprekje.

Nadat we daar eindelijk klaar waren konden we de koffers gaan halen. Behalve die van m’n vader, die was er niet. Loop je eerst een half uur te zoeken en dan kun je na 20 min wachten een onbenul laten uitzoeken waar de koffer was. Uiteindelijk dus zelf met een taxi naar het hotel gegaan ipv met de groep. De koffer kwam anderhalve dag later, stond nog op schiphol…

Bij het hotel aangekomen nog een lekkere  club sandwich gegeten (het was inmiddels 3 uur ‘s nachts nl tijd). Het hotel, Mariott Marquis, ligt aan Broadway bij Times Square. Prachtig hotel, enorm veel verdiepingen, zelfs twee Starbucks! Onze kamer zat op de 43e, met Times Square onder ons, king size bedden en een dikke HD TV. Helemaal top dus.

Broadway 's avonds

Dag 2

Het congres begon nog niet vandaag dus eerst de stad verkennen met een groepje. Het miezerde helaas, maar we hebben toch een hoop gezien (Trump tower, Rockefeller center, Apple store, etc.). Gelunched in een restaurant waar je een halve kip krijgt als je de Ceasar Salad met kip besteld.

We zijn ook nog het warenhuis Sacks ingedoken, waar ik een Boss overhemd heb gekocht van 150 dollar voor 30 dollar. De rest van de overhemden, varierend van 290 tot 430 dollar vielen iets buiten mijn budget 😉

Aan het einde van de middag heeft pap zich geregistreerd bij het Hilton voor het congres. Toen hebben we 20 minuten (!) moeten wachten op een taxi, omdat het regende en spits was. De 5 dollar paraplu’s bleken de dollars toch niet waard, dus we moesten wel.

‘s Avonds heeft Tjerk nog een enorm busje geregeld omdat het zo extreem hard regende. Hiermee zijn we naar The Russian Tea Room waar we erg lekker hebben gegeten. Natuurlijk kon ik geen nee zeggen tegen de chocolade souffle met St. Petersburg thee:

desser

Het dessert in kwestie 😉

Dag 3

De rest ging naar het congres dus ik ben zelf rond gaan lopen. Ik ben richting Central Park gegaan en heb daar om en doorheen gelopen. Echt een stuk groter dan ik dacht, geen klein parkje maar echt gigantisch. Grappig was dat het stikte van de eekhoorns, die totaal niet bang waren.

Central Park met ijsbaan omringd door gebouwen

Met de metro ben ik ‘downtown’ gegaan. Wallstreet met de NYSE gezien (was eigenlijk best rustig) en toen naar Ground Zero gegaan. Dat ziet er gewoon uit als een bouwput, je kan je niet voorstellen dat hier twee gigantische torens stonden. Je kan je al helemaal niet voorstellen dat die zijn ingestort…

NYSE

Ground Zero

Vanaf het water kon je in de verte het Vrijheidsbeeld zien. Het einde van de middag naderde en dus ben ik terug gegaan naar het hotel. ‘s Avonds zijn we wezen eten in een steak house (pap was ziek en kon helaas niet mee). Hoewel het aanbod aan steaks relatief niet zo groot was (4 pagina’s met wijn tegen een halve pagina eten!) was de kleinste 340 gram. Na deze verorberd te hebben kon ik de verleiding niet weerstaan voor weer een chocolade dessert. Ik moest bijna liggend vervoerd worden 😉

Dag 4

‘s Ochtends ben ik naar Empire State building gegaan. Het was helder weer, -2 graden, maar door de stevige wind voelde dat volgens het weerbericht als -8. Klopte vast wel, want koud was het zeker. Na ruim een uur wachten (de lift is de bottleneck) kon ik genieten van een geweldig uitzicht.

Uitzicht vanaf het Empire State building

‘s Middags ben ik gewoon rond gaan lopen. Het was ontzettend druk, waar je soms gewoon op de stoep stilstond. Het duurde dan ook twee keer zo lang om ergens te komen. Ik had nog naar het VN gebouw willen gaan, maar dat schoot niet op.

‘s Avonds hebben we in een leuke en lekkere tent gegeten. Dat was ‘s avonds een club, er stond een dikke rij voor de deur toen we weggingen (in de vrieskou!). Het blijft trouwens bizar, iemand die je op de wc zeep in de handen spuit, de kraan open draait en je een handdoek geeft. Aan de ene kant fijn dat ze uberhaupt iets aan werk hebben, aan de andere kant weet je dat het heel lang werken voor heel weinig is. Dat is toch een van de dingen die New York, dat in veel opzichten op een west Europese stad lijkt, echt anders maakt.

Dag 5

‘s Ochtends hebben we de koffer gepakt om vervolgens nog iets te zien van de stad. We zijn naar Central station gegaan, het trein station van New York. Het ziet er adembenemend uit van binnen en het lijkt ook alsof de tijd daar heeft stil gestaan.

Hal van Central Station

Veel tijd hadden we verder niet en we gingen terug naar het hotel voor de lunch. We hadden lunch in het ‘Top View’ restaurant in het hotel. Dat heet niet voor niets zo: het is een draaiden restaurant helemaal boven in het hotel (47e verdieping!), met een prachtig uitzicht.

Na deze uitgebreide lunch hebben we ons allemaal in het busje gepropt en zijn we terug gegaan naar JFK, waar we weer met de KLM terugvlogen. Omdat je weer terug gaat naar de Nederlandse tijd skip je 6 uur, en daarmee net de nacht. Vermoeiend, maar al met al helemaal de moeite waard!